Tipuri de filme, rezoluții, filmări, formate, termeni, capturi, calități, redări… etc și semnificația lor

Nu de multe ori ni s-a întâmplat să găsim pe net tot felul de abrevieri la video-uri și să nu înțelegem ce înseamnă…

Iată o listă cu explicația lor!


UNRATED

Înseamnă că filmul nu a trecut pe la comisia MPAA deci poate fi diferit de versiunea finală din cinema.Filmele noi sunt ”Unrated” deoarece conţin scene de violenţă care trebuie taiate pentru a se putea obţine un rating.

DIRECTOR’S CUT

Director’s cut este filmul aşa cum l-a editat regizorul (persoana care ştie cel mai bine cum trebuia să iasă filmul), spre deosebire de cutul comercial, făcut de un editor angajat de producător. De multe ori (ex: Requiem for a dream, clockwork orange), după cutul original (al regizorului) se mai face un cut pentru ca filmul să obţină un rating mai larg (ex: R în loc de nc-17 în America), în general eliminând scenele mai dure sau cu conţinut sexual. Alteori (ex: Lotr, once upon a time in America, Das Boot etc.) al doilea cut e doar pentu scurtarea filmului la o durată mai accesibilă în cinematografe. Majoritatea dvdurilor sunt făcute după cutul regizorului.

REPACK

Acea variantă coruptă a fost reparată.

DTS

DTS este un format de sunet. Se spune că e mai „amplu” decât Dolby Digital. Ca să-l poţi folosi playerul DVD trebuie să aibă un decodor DTS încorporat.

AAC-Advanced Audio Coding

Este proiectat pentru a fi succesorul formatul MP3,AAC generează o calitate mai bună a sunetului decât formatul MP3,la aceleaşi frecvenţe.

THEATRICAL VERSION

Spre deosebire de unrated,theatrical version are un rating şi este varianta văzuta în Cinematografe.

HDDVDrip

Aceeaşi chestie ca la rip-ul de BD numai că discul sursă este un HDDVD. Orientativ, un rip de 1080p are 8 giga, unul de 720p – 4,5 giga iar unul de 480p – 2,5 giga. (ex: The Bourne Trilogy 720p HDDVD x264-TLF)

Blu-Ray

Discul Blu-ray (numit şi BD, din engleză Blu-ray Disc) este un tip de disc optic de mare densitate folosit pentru stocarea de date, în special înregistrări video de înaltă rezoluţie.

BDRip si BRRip

Unul din suporturile standard cele mai bune pentru conţinutul hi-def e discul BluRay aşa că tăticii torrentelor le folosesc drept sursă primară pentru răspândit filme. Între cele două nume nu e mare diferenţă, BDRip-ul însă înseamnă că e un „rip” de pe sursa originală (un BluRayDisc) deci calitate maximă într-un container .mkw la 1080p, pe când BRRip e la „mâna a doua” deja, copie după copie cu o reducere a rezoluţiei (de ex din .mkw-ul de 1080p la unul de 720p). Teoretic. Am observat însă multe bdrip-uri şi brrip-uri foarte condensate, aşa că pentru maxim de calitate mai bine căutaţi Bluray (ex: Sherlock Holmes 720p Bluray x264-CBGB). În orice caz cele două formate sunt mult superioare unui Dvdrip, au sunet 5.1 şi multiple subtitrări sau piste audio.

CAMRip

Un rip filmat în sala de cinema cu o cameră digitală. Un trepied este adesea folosit, dar de multe ori acest lucru nu este posibil, aşadar imaginea este pe alocuri tremurandă.De asemenea, locaţia nu este întotdeauna cea mai fericită, fiind uneori filmat dintr-o parte. Dacă este tăiat corespunzător, atunci este mai greu de detectat, dar se observă dacă este text pe ecran, dar de multe ori aceste release-uri sunt lasate cu benzi negre la marginile ecranului. Sunetul este luat de la microfonul camerei video şi în special la comedii, se pot auzi râsetele audienţei. Datorită acestor factori, imaginea şi sunetul sunt slabe, dar uneri cinematograful este gol şi se poate vedea si auzi decent.

TSRip

Un Telesync seamană cu un CAMRip cu excepţia că foloseşte o sursă audio externă (de obicei un jack audio din scaun pentru persoanele tari de urechi). O sursă audio directă nu asigură o bună calitate audio, deoarece poate interfera cu zgomote de fundal. Uneori un TSRip este filmat într-un cinema gol sau din camera de proiecţie cu o camera profesională, asigurand o calitate mai bună imaginii. Calitatea variază drastic, verificaţi sample-ul inainte de a descarca un release. Multe TSRip-uri sunt CAMRip-uri etichetate greşit.

TVRip

Episoadele TV sunt luate fie în ziua difuzării (capturate folosind un semnal digital, de preferat) sau PRE-AIR, de pe transmisiile satelit care transmit programul reţelelor de distribuţie cu cateva zile înainte de difuzare (uneori conţine flickere). Unele programe gen WWE Raw conţin bonusuri care sunt incluse în release. PDTV este capturat cu ajutorul unei placi TV PCI, de obicei rezultând o calitate foarte bună, grupurile avand tendinţa de a le lansa in format SVCD. Ripp-urile VCD/SVCD/DivX/XviD sunt acceptate de scenă.

TVRip

TVRip este un format capturat cu ajutorul unei placi analogice de captare (coaxial/composite/s-video connection).

PDTV

Denumirea de Pure Digital Television (PDTV) este folosita doar de catre grupurile care se ocupa cu captarea TV. Acest format se numeste, de fapt, Standard-Definition Television (SDTV) si dupa cum spune si numele, este formatul standard de emisie al televiziunilor digitale.

DSR

Digital Stream Rip (DSR) este un format capturat dintr-o sursa digitala (satelit).

HDTV

High-Definition Television (HDTV), e un nou tip de televiziune care ofera imagine widescreen, o rezolutie mai buna decat formatele standard, asadar detalii si calitate mai buna.

SCREENER (SCR sau VHS.SCR)

Este o caseta VHS, trimisa inainte de lansare magazinelor de inchirieri sau altor locuri in scopuri promotionale. Un screener are de obicei un aspect 4:3 (full screen), desi screenere letterboxed au existat. Principala problema este un „ticker” (un mesaj care se plimba pe ecran cu copyright-ul si numarul de telefon anti-copiere). De asemenea, daca banda contine numere de inregistrarea sau alte semne dupa care se poate identifica provenienta, acestea trebuiesc si ele blocate, de obicei cu o banda neagra. Aceasta dureaza uneori cateva secunde, alteori tot filmul, si unele poti fi chiar mari. In functie de echipamentul folositi, calitatea screener-ului variaza de la excelenta, realizat de pe un MASTER, la foarte proasta, realizata pe un video-recorder obisnuit prin captura inferior calitativa. Cele mai multe screenere sunt transformate in VCD, dar au existat si cateva SVCD, unele chiar foarte bune.

DVD-SCREENER (DVDSCR)

Aceleasi premise ca un screener, dar transferate pe DVD. De obcei letterbox, dar fara bonusurile pe care le va contine DVDul final. Mesajul este de obicei in afara benzilor negre si va deranja vizionarea. Daca ripper-ul stie ce face, un DVDscr ar trebui sa fie foarte bun. Se transfera de obicei in SVCD sau XviD.

DVDRip

Copie de pe DVDul final (comercializat). Daca este posibil, acesta este lansat PRE, adica inaintea punerii lui in vanzare (eg. Star Wars EP2) si calitatea ar trebui sa fie excelenta. DVDripurile sunt lansate in SVCD si XviD.

VHSRip

Transferat de pe o caseta VHS comerciala, de obicei casete cu skating/sport si release-uri XXX.

WORKPRINT (WP)

Workprintul este o copie a unui film care nu a fost terminat. Poate avea scene lipsa si calitate care sa varieze de la excelent la foarte prost. Unele WP-uri difera de versiunea finala (in Men In Black lipseau extraterestrii, locul lor fiind luat de actori) iar altele contin scene in plus (Jay and Silent Bob). WPurile reprezinta un bonus de colectie, pe langa varianta finala.

DivX Re-Enc

DivX Re-Enc este luat de pe sursa VCD si reencodat intr-un fisier avi. Abunda pe sistemele P2P, sunt adesea etichetate Film.Nume.Grup(1of2) etc. Grupuri cunoscute care fac asta sunt SMR si TND. Nu merita downloada-ate decat daca doriti o copie mai mica a unui film. De evitat.

Watermarks

Multe filme provin de pe Asian Silvers/PDVD (vezi mai jos) si sunt etichetate de persoanele responsabile. De obicei cu o litera sau cu un mic logo, in unul din colturi. Cunoscute sunt insemnele „Z” „A” si „Globe”.

CAM

Este un rip filmat in sala de cinema cu o camera digitala. Un trepied este adesea folosit, dar de multe ori acest lucru nu este posibil, asadar imaginea este pe alocuri tremuranda. De asemenea, locatia nu este intotdeauna cea mai fericita, fiind uneori filmat dintr-o parte. Daca este taiat corespunzator, atunci este mai greu de detectat, dar se observa daca este text pe ecran, dar de multe ori aceste release-uri sunt lasate cu benzi negre la marginile ecranului. Sunetul este luat de la microfonul camerei video si, in special la comedii, se pot auzi rasetele audientei. Datorita acestor factori, imaginea si sunetul sunt slabe, dar uneri cinematograful este gol si se poate vedea si auzi decent.

TELESYNC (TS)

Un telesync seamana cu un CAM cu exceptia ca foloseste o sursa audio externa (de obicei un jack audio din scaun pentru persoanele tari de urechi). O sursa audio directa nu asigura o buna calitate audio, deoarece poate interfera cu zgomote de fundal. Uneori un TS este filmat intr-un cinema gol sau din camera de proiectie cu o camera profesionala, asigurand o calitate mai bun a imaginii. Calitatea variaza drastic, verificati sample-ul inainte de a descarca un release. Multe TSuri sunt CAMuri etichetate gresit.

TELECINE (TC)

Telecine este rezultatul copierii digitale a benzii de cinema. Sunetul si imaginea sunt foarte bune, dar datorita echipamentului si costurilor, TCurile sunt rare. In general filmele au aspectul corect, desi au existat si TC-uri 4:3. Un exemplu bun este JURASSIC PARK 3 TC realizat anul trecut. A nu se confunda TC cu TimeCode, care are un cronometru vizibil pe ecran pe tot parcursul filmului.

R5

“R5″ înseamnă Region 5 şi se referă la regiunea DVDurilor. R1 e America, R2 e Europa, R5 e Rusia. Companiile cinematografice au ales să lanseze dvdurile în Rusia cu 1-2 săptămâni înainte de lansarea oficială, în încercarea de a împiedica pirateria, care este, ca şi la noi, 90%. Aşadar, un “DVDRip.R5″ sau un release etichetat “R5″ înseamnă copie după un dvd rusesc. Calitatea este aceeaşi, dar nu are subtitrări şi adesea meniuri urâte.

PAL

PAL (Phase Alternate Line) este un standard de televiziune color apărut în Europa de Vest şi folosit în mai multe ţări europene sau ne-europene; foloseşte 625 linii/50Hz.
Sistemul PAL are un număr de 25 de cadre/secunda (50 interlaced-intreţesute). Din cele 625 de linii existente, doar 576 sunt vizibile, restul fiind folosite pentru a transmite alte informaţii (ex. date de sincronizare).

NTSC

NTSC (National Television System Committee) este folosit sistemul de televiziune analogic în cea mai mare parte din America, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, Filipine, Birmania, Islanda şi Pacific unele naţiuni şi teritorii (a se vedea harta). NTSC este, de asemenea, în numele Statelor Unite ale Americii organism de standardizare, care a adoptat NTSC difuzare standard. [1] Primul alb-negru NTSC standard de difuzare a fost elaborat în 1941 şi nu a avut nici un provizion pentru transmisii de culoare. În 1953 un al doilea standard, a fost eliberat, ceea ce a permis de emisie de culori pentru a fi compatibile cu stocul existent de alb-negru receptoare, menţinând în acelaşi timp, de lăţime de bandă de difuzare canal deja în uz. NTSC a fost prima emisiune de adoptat pe scară largă de culori sistemului, după peste o jumătate de secol de utilizare, de marea majoritate a peste-de-aer NTSC transmisiile în Statele Unite vor fi înlocuite cu ATSC pe 12 iunie 2009 şi de 31 august 2011 în Canada.

Asian Silvers / PDVD

Aceastea sunt filme lansate de piratii asiatici si sunt adesea cumparate de un grup si lansate ca fiind ale lor. Sunt foarte ieftine si disponibile in multe tari si este foarte usor sa lansezi un asemenea release, de aceea sunt foarte multe de acest tip acum, de obicei facute de grupuri mici care nu rezista mai mult de cateva release-uri. PDVDurile sunt acelasi lucru, dar lansate pe DVD. Au subtitrari detasabile si calitatea este mai buna decat a release-urilor Silver. Acestea sunt ripate ca un DVD normal, dar sunt lansate ca VCD.

Etichetele Scenei

PROPER

Conform regulilor scenei, cine lanseaza primul un Telesync a castigat acea cursa (de exemplu). Dar daca calitatea release-ului este slaba si alt grup are un alt telesync (sau aceeasi sursa de calitate superioara) atunci este adaugata eticheta PROPER pentru a evita ca releaseul sa fie „duped”. PROPER este cea mai subiectiva eticheta din scena si exista multe discutii daca PROPER-ului este mai bun calitativ decat releaseul original. Multe grupuri lanseaza PROPERuri doar din disperarea de a fi pierdut cursa. Motivul pentru PROPER trebuie inclus in NFO.

LIMITED

Un film cu eticheta LIMITED este rulat in mai putin de 250 de cinematografe, de obicei filme mici (precum filmele de arta).

INTERNAL

Un release internal este facut din mai multe motive. Grupurile DVD clasice realizeaza multe releaseuri INTERNAL, pentru a evita ca acestea sa fie „duped”. De asemenea, releaseurile scazute calitativ sunt etichetate INTERNAL pentru a nu „murdari” reputati grupului, sau pentru ca deja exista mai multe ripuri. Un release INTERNAL este disponibil pe site-urile afiliate grupului, dar nu pot fi transferate pe alte site-uri fara cererea administratorilor. Unele releaseuri INTERNAL sunt oprite la nivel de IRC/Newsgroups, depinzand de titlu si popularitate.

STV

Straight To Video. Nu a fost rulat in cinematografe si de aceea unele site-uri nu le permit.

REPACK

Daca un grup lanseaza un rip cu probleme (arhiva lipsa, sunet busit), vor lansa un Repack in care vor repara problemele.

NUKED

Un film poate fi nuked pentru diferite motive. Site-urile individuale vor nuka pentru ca s-au incalcat regulile interne (de pilda „fara Telesync-uri” ) dar daca filmul are un defect grav (nu are sunet 20 de minute, CD2 este gresit etc) atunci se va petrece un nuke global, iar oamenii care il muta din site in site isi vor pierde creditele. Filmele nuked pot ajunge pe sistemele p2p, dar e o idee buna sa fie verificat motivul pentru care a fost nuked. Daca un grup a realizat ca este ceva in neregula cu un release, pot cere un nuke.

BAD A/R = aspectul gresit, i.e. oamenii apar prea grasi/subtiri

BAD IVTC = inverse telecine gresit. procedeul de convertire a frameurilor a fost incorect.

INTERLACED = linii negre la derulare, deoarece ordinea campurilor a fost incorecta.

DUPE – Dupe este foarte simplu: daca un release exista, un altul nu poate fi lansat fara un motiv intemeiat (proper).

Etichetele ASPECT RATIO

Acestea sunt *WS* pentru widescreen (letterbox) si *FS* pentru Fullscreen.


Sursa: preluat de pe  FILELIST, postat de doggy18.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: